Булінг у школі : що це таке і як з ним боротися
Щодня, відправляючи дитину до школи, батьки впевнені, що з нею нічого не станеться. Після уроків діти йдуть додому, і вчитель переконаний, що там вони в повній безпеці. Але світ такий непередбачений, що не знаємо, де і коли нас чекає неочікуване . В сучасній психології з’явився новий термін, який розкриває особливості приниження дитини в різних сферах її життя.
Булінг- це тривалий процес свідомого жорстокого ставлення, агресивної поведінки, щоб заподіяти шкоду, викликати страх, тривогу або створити негативне середовище для людини.
Найчастіше булінґ відбувається в таких місцях, де контроль з боку дорослих менший або взагалі його нема. Це може бути шкільний двір, сходи, коридори, вбиральні, роздягальні, спортивні майданчики. У деяких випадках дитина може піддаватися знущанням і поза територією школи, кривдники можуть перестріти її на шляху до дому. Навіть удома жертву булінґу можуть продовжувати цькувати, надсилаючи образливі повідомлення на телефон або через соціальні мережі.
Як зрозуміти, що дитина є жертвою булінгу?
- Діти, які страждають від булінгу, можуть не хотіти йти до школи або ж можуть плакати, вигадувати хворобу у шкільні дні.
- Вони не беруть участь у спільній класній діяльності, соціальних заходах.
- Часто у дитини змінюється поведінка: вона усамітнюється, поводить себе незвичайно.
- Дитина починає губити гроші або речі, приходить додому у порванному одязі чи з поламаними речами. Коли ви її запитуєте, що трапилося - не можуть реалістично пояснити.
- Може почати говорити про те, що кине школу, пропускає заходи, в яких приймають участь інші учні.
- Відсутність контакту з однолітками: немає друзів, зідзвонювань, не ведеться переписка у соцмережах, похід до школи і повернення звідти наодинці, немає у кого запитати домашнє завдання.
- Психосоматичні ознаки: часті хвороби, наприклад, ломота в тілі, болі в животі, вірусні інфекції.
- Обмальовані руки або специфічні малюнки на полях у зошиті.
- Бажання іти до школи іншою дорогою, аніж та, якою йдуть усі інші діти.
З метою запобігання даному негативному явищу, в Матусівському НВК № 1 відбувся практичний семінар для батьків за участю начальника відділу організаційно - правової роботи Черкаського обласного центру суспільних служб Людмили Понни. Пані Людмила розкрила зміст найголовніших статей Закону України «Про освіту», де мова йшла про безпосередню відповідальність батьків за збереження здоров’я, навчання, виховання своїх дітей.
Для педагогічних працівників з метою запобігання булінгу в освітньому процесі проведений тренінг. Людмила Михайлівна пропонувала учасникам тренінгу завдання практичного спрямування, демонструвала відео , які допомагали віднайти оптимальне рішення у складній ситуації навчального процесу та мали позитивний результат.
Учням пропонувалися для виконання вправа «Мій образ», відеоролики «Проти насильства в сім’ї», «Допоможіть зупинитина сильство над дітьми»,презентація «Насильство» . Захід закінчився цитуванням притчі «Все залишає свій слід», тобто, скільки б разів ти не вибачався за причинений біль, шрам все - таки залишається.
Одинадцятикласники в рамках проведення ЄДПП запропонували відеоролик «Булінг у школі». В дітей зформувалася звичка: будучи свідком булінгу-реагувати на кривдників.
Мій улюблений світ — без насильства,
Без жорстокості, болю і зла,
Де народом заспівана пісня
Містить тільки хороші слова.
Мій улюблений світ — без насильства,
Де немає страждання й війни,
Де розквітла калина барвиста,
Й голосінь не почуєш сумних.
Мій улюблений світ — це не казка,
А реальне щасливе життя,
Бо звільнивши наш світ від насильства,
Можна сміло іти в майбуття.
І коли на теренах країни
Без страждань заживе кожен з нас,
Скажуть люди всієї країни:
Україна — це світ без насильства.